Куди пішли б фермери, якби наступне покоління їло менше м’яса або дотримувалося вегетаріанської дієти?
Кілька років тому вегетаріанці становили крихітну частку, і покупка замінника молока на основі вівса або кокоса в супермаркеті була майже екзотикою. Сьогодні навіть на кожній кавовій стійці є хоча б один замінник молока або вершків. Все більше і більше талерів з тофу або булгуру готують на грилі, і сир для піци більше не обов’язково повинен бути коров’ячим. Фермери стикаються з питанням: це падіння? Чи доведеться мені відмовлятися від курки, свинини або яловичини, тому що вегетаріанці більше не хочуть їх купувати?
Вегетаріанці і вплив на ринок
Відповісти на це питання непросто. Безсумнівно, що фермери та їх тваринництво стикаються з новими проблемами. Вегетаріанці і вегани, кліматична криза, критичні споживачі … змішана ситуація ускладнює пошук способу управління фермою.
Якщо ми подивимося на ринок продуктів-замінників, то вимальовується тенденція. Наприклад, в період з 2018 по 2020 рік продажі напоїв на рослинній основі, замінників йогурту, десертів на рослинній основі і кремів для приготування їжі на рослинній основі збільшилися з 316 мільйонів євро до 536 мільйонів євро. Навіть сьогодні кожен десятий літр більше не від корови. Наприклад, Danone хоче, щоб до 2025 року кожен п’ятий її продукт був рослинного походження.
Rügenwalder Mühle щойно оголосив, що подвоює посівні площі під соєві боби. Фабрика ковбасних виробів вийшла на ринок Мортаделло і шніцелів без м’яса тільки в 2015 році. З 2020 року продажі вище, ніж у класичних м’ясних продуктів. Одне можна сказати напевно: бізнес без тварин – хороший бізнес, і вегетаріанцям теж потрібно їсти.
Вегетаріанці та вплив на сільське господарство
Згідно з опитуванням, проведеним минулого року інститутом дослідження громадської думки Алленсбах, 6,5 мільйона німців є вегетаріанцями. Особливо серед молоді, тобто споживачів у віці від 14 до 29 років, модно відмовлятися від продуктів тваринного походження. Близько 30% дотримуються дієти без м’яса.
Не тільки стійкі прихильники безм’ясної дієти. 85 відсотків тих, хто купує веганські молочні продукти, не обов’язково є вегетаріанцями. За словами дослідників ринку з Mafowerk, вони як і раніше п’ють коров’яче молоко або їдять йогурт і сир. Крім того, реальне споживання молока в Німеччині впало з 54 до 49,5 кілограмів на душу населення в період з 2000 по 2019 рік, повідомляє Федеральний центр інформації по сільському господарству.
Якщо молоді вегетаріанці будуть дотримуватися своєї пози і передавати її своїм нащадкам, ринок в кінцевому підсумку зміниться. Без недільного жаркого не потрібні свині, а без них немає свинарів.
У веганів і вегетаріанців є чіткі аргументи: таким чином вони краще захистять клімат, сприятимуть захисту тварин і вестимуть більш здоровий спосіб життя. В принципі, аргументи веганів і вегетаріанців звучать послідовно, але диявол криється в деталях. Загальна картина складна, тому що будь-хто, хто постійно дотримується веганскої дієти, забуває, що землеробство без тварин взагалі небажано.
З одного боку, це історія локації; багато з бідних районів майже виключно займається виробництвом тваринного білка. Кам’янистий сухий луг на схилі не обов’язково підходить для вирощування кукурудзи, пшениці або капусти. Їх використання йде рука об руку з різноманітним культурним ландшафтом. В Альпах, наприклад, занепад альпійського сільського господарства призводить до лісонасадження цілих гірських хребтів. На жаль, це означає, що зникають багато місць проживання рідкісних тварин і, рано чи пізно, більш рідкісних порід. Спеціалізована яловичина – плід багатьох поколінь. Якщо його лінія зникне, відбудеться втрата культурних цінностей. Схоже на те, що ми просто ніколи більше не почуємо партитури Моцарта, тому що хтось спалив всі ноти.
І, нарешті, з відмовою від тваринництва джерело доходу для багатьох підприємств вичерпується.
Ефективне і диверсифіковане сільське господарство – благо для суспільства. Навіть для нашого сучасного місця розташування. Це включає яловичину, свинину і курку.